
Orzeczenia
Art. 288 kk (Wysokość Szkody)
Wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z dnia 05 czerwca 2013 r. - V Ka 327/13
Art. 405 kc (Rozliczenie Konkubinatu)
Wyrok Sądu Rejonowego w Szczecinku z dnia 28 września 2012 r. - I C 65/11
Art. 930 kpc
Postanowienie Sądu Rejonowego w Szczecinku z dnia 26 września 2011 r. - I Co 2043/11
Postanowienie Sądu Okręgowego w Koszalinie z dnia 05 marca 2012 r. - VII Cz 1048/11
Teza: Czynność ta (przeniesienie własności nieruchomości na rzecz masy upadłości - dopisek mój) pozostaje bezskuteczna względem tych wierzycieli, którzy uzyskali uprzedmio na swoją rzecz wpis w dziale trzecim księgi wieczystej o wszczęciu egzekucji z nieruchomości (art. 930 §1 kpc).
Fotoradary
Wyrok Sądu Okręgowego w Słupsku z dnia 06 sierpnia 2013 r. – V Ka 386/13
Postanowienie Sądu Rejonowego w Zamościu z dnia 17 marca 2009 r. – VII W 223/09
Pismo Prokuratury Generalnej w Warszawie z miesiąca lipca 2013 r. – PG IV PS 0280/26/13
Teza: Zakres uprawnień straży gminnej (miejskiej) w zakresie tzw. kontroli fotoradarowej został ograniczony do możliwości utrwalania wykroczeń naruszających przepisy ruchu drogowego za pomocą urządzeń rejestrujących o charakterze przenośnym lub znajdujących się w niepozostającym w ruchu pojeździe, na którym urządzenie to zostało zainstalowane. Straż gminna (miejska) nie posiada uprawnień do sprawowania kontroli drogowej z użyciem urządzeń rejestrujących o charakterze stacjonarnym.
Pismo Prokuratury Generalnej w Warszawie z dnia 24 maja 2013 r. – PG IV KSK 709/13
Wyrok Sądu Okręgowego we Wrocławiu z dnia 06 sierpnia 2013 r. – IV Ka 760/13
Teza(1): Nie sposób wymagać od właściciela, by fakt powierzenia pojazdu innej osobie każdorazowo rejestrował, na wypadek gdyby osoba ta w trakcie prowadzenia pojazdu popełniła jakieś wykroczenie drogowe. Stawianie przed właścicielem takich wymogów stanowiłoby podważenie konstytucyjnie zagwarantowanych mu możliwości swobodnego dysponowania jego rzeczą oraz ograniczenia w korzystaniu z jednej z podstawowych wolności demokratycznego państwa prawnego.
Teza(2): Kategoryczne brzmienie normy art. 96 §3 kodeksu wykroczeń, obligującej właściciela pojazdu do podania organom ścigania żądanych przez nich danych, nawet gdyby mogło to skutkować podjęciem czynności przeciwko osobie dla niego najbliższej, rodzi w pełni uzasadnione wątpliwości. Ustawodawca nie przewidział we wskazanej sytuacji żadnego kontratypu, pozwalającego uchylić się od podawania żądanych informacji, w przypadku gdyby mogły one skutkować wszczęciem postępowania przeciwko osobie bliskiej. Mimo to, każdy taki przypadek należy oceniać na płaszczyźnie winy obwinionego, który niewątpliwie stawiany jest w szczególnej sytuacji motywacyjnej, co każdorazowo powinno wpływać na czynione przez Sąd ustalenia faktyczne, a w konsekwencji na treść merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy.
Wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 14 marca 2013 r. – V Ka 206/13
Postanowienie Sądu Okręgowego w Tarnowie z dnia 28 grudnia 2004 r. - II Waz 191/04
Wyrok Sądu Rejonowego w Człuchowie z dnia 13 grudnia 2012 r. – II W 665/12
Notatka Komendy Głównej Policji z dnia 21 października 2009 r.
Instrukcja Obsługi prędkościomierza kontrolnego Videorapid 2
Wnioski: Prędkościomierz kontrolny Videorapid 2 jest mobilnym systemem video przeznaczonym do rejestracji zdarzeń w ruchu drogowym takich jak: przekraczanie dozwolonej prędkości, wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych, wjazd na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Użytkowany przez Policję videorejestrator Videorapid 2 de facto dokonuje pomiaru prędkości pojazdu, w którym jest zamontowany tj. radiowozu. Urządzenie wylicza średnią prędkość na podstawie pomiaru drogi i czasu. Droga obliczana jest podstawie ilości obrotów kół pojazdu, w którym urządzenie jest zainstalowane. Według instrukcji zmiana ciśnienia w kołach, zmiana wagi pojazdu, wymiana kół (opon) powodują obniżenie dokładności pomiaru prędkości. Aby wyliczona (zmierzona) prędkość odpowiadała prędkości samochodu, za którym porusza się radiowóz, należy zachować tą samą odległość między pojazdami na początku i na końcu odcinaka pomiarowego. Niestety w radiowozach użytkowanych przez Policję brak jest jakiegokolwiek urządzenia mierzącego tę odległość i jest ona przez funkcjonariusza oceniana „na oko”, co bardzo często prowadzi do nieprawidłowości dokonanych pomiarów.